Saturday, February 25, 2012

omg ! Hari Pengebumian Sang Kura-kura

Assalamualaikum^^

Semalam dan hari sebelum semalam adalah hari buzy lily, jadual lily terlalu padat dengan tugas dan lain-lain hal.. semua yang harus dan perlu dilakukan terabai begitu sahaja.. sedih lily tak dapat dikata.. my pet kesayangan lily diatas pemberikan orang lain telah pergi selamanya...

Selepas seminggu lily menerimanya dari kekasih hati, lily melonjat gembira sebab dapat small baby kura-kura! setelah sekian lama lily tak beli, yang ada sekarang sudah besar dan boleh pergi sekolah... mood sangat seronok gila babeng sebab bukan lily dapat satu ekor tapi dua ekor iaitu sepasang.. sangat comel..

Lily takut sangat nak tangkap gambar dia.. sebab orang cakap kalau binatang yang masih kecil tak elok tangkap gambar, nanti dia mati.. lily menggila mempercayai alasan yang lily tak pasti sama ada karut atau marut. lantas dengan itu, lily seacrh kat google.. carian small baby kura-kura.. ternyata lily dapat gambar ni...

Bukan tangan lily.
Seperti gambar itu lah small baby kura-kura lily.. sangat comel kan.. sayang dia.. rindu dia.. sob..sob..

Semalam..
lily baru meredakan peredaran darah lily yang sesak itu, untuk melihat kenet baby dalam kolam dia, lalu lily mengangkatnya dan matanya tidak terbuka seperti selalu.. ehh kenapa tak bukak mata ? sakit ke budak ni ?
diatas pengalaman yang dah beberapa tahun memjadi tabib keatas kura-kura.. maka lily pun tahu ia sudah tidak bernyawa lagi..

omg ! kenet mati ! sedih tak terhingga kenapa dalam 2,3 hari je lily tak tengok, dia sudah tinggalkan lily ?
sambil lily memproseskan untuk ditaman.. lily sempat merakam kesedihan yang tiada batasan.


Sedih tak ? lily bungkus dengan tisu je then lily semadikan dia didalam pasu bunga.. kena tanam dalam tanah kan..? rumah lily tak de halaman nak cari tanah.. jadi dalam pasu jela.. sedih..
Tinggal la sekor lagi yang betina.. yang ,mati tu jantan.. lily tengok dia pun macam sepi je.. sebab tinggal sorang tak de kawan lagi.. kawan la dengan abang n kakak n montel.. kesiannya..
dannnnnnnnn...............

Hari ini, jam 5.30petang.
Sekali lagi buat lily sedih patah hati.. lily sedang relex sangat hari ni dan dengan hati yang baru nak main dengan kenet yang ditanggal satu tu, tiba-tiba... omg! kenet lily mati lagi !!!! ADUH LULUHNYA HATI INI - lagu ella berkumandang. 

lily tarik nafas panjang sepanjangnya dan kira sampai seratus dengan niat supaya lily dapat bermain dengan dia, namun tiada daya lagi.. dia telah meninggalkan lily juga.. maknanya istilah tangkap gambar binatang yang masih kecik masih belum bereti ia akan mati, sebab lily tak tangkap gambar pun mati ! kuasa allah yang mematikan sekalian makhluk.. 

walaupun lily berikan dia makan yang cukup dan kolam yang besar supaya dia bebas merata.. tapi dugaan tiba.. dia seharusnya pergi, mungkin dia terlalu baby dan tak biasa dengan edaran udara dirumah lily.. tak seperti kenet yang lain.. senang membesar dengan rasa gembira..

buat kali kedua lily merakamkan sesi perkebumiannya.. sayu hati namun gagahkan diri untuk melakukan sengsorang.. 

hanya sekeping gambar yang lily capture , taknak lebih-lebih sebab nanti buat lily sedih untuk menatap..
selepas siap lily bungkus, lily tanamkan di dalam pasu bunga..

sampai disini saya kisah kenit lily selamat dikebumikan kedua-duanya.. setelah selama seminggu saja lily dapat bermain dengannya.. sedih gilaaa.. 

Lily pun dah lama tak update blog huduh ni.. Terima kasih sebab sudi baca entry lily.. 

8 comments:

Syapinknas said...

siannya .,
sabar eah ..

Mr.Trollulz said...

Sad story. :(

Maybe terlalu banyak air dia terima. Kura kura tak perlukan ruang yang besar. Kura kura perlu kawasan yang lembab saja. Kena ada kawasan kering untuk berehat. Kalau kura kura dok dalam air lama lama, penat kot dia berenang je. Bagi makan sayur lagi baik untuk kura kura. Well, sayur terbaik adalah sayur yang di tanam sendiri. Sayur beli kena basuh betul betul supaya tak keracunan. Dah berbelas tahun saya tak bela kura kura sebab last kura kura hitam yang tahan lasak tu mati ketuaan. Kura kura hitam boleh besar dan lebih besar daripada kura kura hijau. Last kura kura hitam saya besar dua tapak tangan. Sekarang bela ikan kaloi je. Tinggal seminggu masih bertahan lagi. :)

shat mashuri said...

sedih jgk.. :-(

Unknown said...

ciannye dieee

lily butterfly said...

@Feenas Syahi.. tgh bersabar bnyk ni :)

lily butterfly said...

@Mr.Trollulz Ya.. sudah samapai ajal :(

lily butterfly said...

@shat_mashuri sedih kan.. :(

lily butterfly said...

@xila ristonye.. kesian sgt.. dah la baby lagi.. :(