Friday, November 25, 2016

Sifat Terpuji Manusia Ciptaanya

Assalamualaikum ♥

Salam Jumaat.
Kisah ini mengenai seorang wanita tua berasal dari Perak yang menunaikan haji.

Wanita ini, kerana sudah tua dan uzur, lutut pun lemah dan sentiasa sakit, menggunakan kerusi roda semasa tawaf dan saie. Dia mengupah petugas Arab menolaknya, tujuh kali pusingan tawaf dan tujuh kali berulang alik antara Bukit Safa dan Marwah.

Beliau menunaikan tawaf rukun dan saie saja. Yang sunat tak mampu kerana uzur. Lagi pun wangnya hanya cukup-cukup saja.

Namun, ada satu amalan mulia dimiliki Muslimah ini. Yakni mencontohi sunnah Nabi s.a.w., mengasihani dan menyayangi kucing di desanya.

Dia amat suka memelihara kucing. Di rumahnya banyak kucing. Dia melayan makan dan minum kucing. Dia pungut kucing yang dibuang orang, diberikan makan dan minum, dirawat dan dimandikan dengan sabun wangi.


Comel kan..kan..kan.. :D 
Walaupun banyak kucing jalanan itu lemah, sakit, kurus kering atau lumpuh, tetap diambilnya untuk dirawat di rumahnya. Ada yang berkudis dan sakit serius. Pendeknya rumahnya menjadi pusat kucing kurap.

Maka terkenal lah rumahnya jadi pusat rawatan kucing. Mana-mana kucing yang mati dikuburkan di kebunnya. Demikian begitu kasih Muslimah ini kepada makhluk Allah yang lemah lembut itu.

Justeru, ada kucing-kucing peliharaannya manja, gemuk dan sihat, serta cantik-cantik belaka, berkat khidmatnya, yang ikhlas.

Tahun itu beliau berangkat, menunaikan haji dengan menggunakan perkhidmatan Tabung Haji. Gembira dan sayu nian kalbunya, kerana hajatnya untuk ke Tanah Suci, solat di Masjidilharam dan melihat Baitullah di depan mata sudah terkabul sudah.

Ingin di hatinya untuk tawaf banyak-banyak seperti orang muda dan sihat. Tetapi apakan daya, lututnya sakit manakala badan uzur. Setelah solat fardu sentiasalah beliau memanjatkan doa dan pertolongan Allah, agar hajatnya dimakbulkan.

Pada suatu hari, semasa hendak pergi solat di Masjidilharam dengan keadaan bertongkat, beliau terjumpa seekor kucing yang kurus, comot, lemah dan lapar.

Apabila kucing itu hendak bangun berjalan, ia jatuh berkali-kali. Kasihan nian wanita tua itu melihat makhluk Allah itu menderita dan sengsara di kota suci Makkah.

Lantas diambilnya kucing itu, diurutnya tubuhnya yang lemah itu. Dibelikan sebungkus nasi berlauk dan diberikan minum air zam-zam yang murni.

Dengan takdir Allah, kucing itu pulih dan sihat. Kucing itu telah menggesel kaki Muslimah tadi, lalu menjilat kedua-kedua tapak kakinya. Ajaib sungguh, kaki dan lututnya yang sakit tadi, tiba-tiba menjadi sihat dan kuat, seperti orang muda.

Muslimah tua tadi dapat tawaf sebanyak-banyaknya, ikut suka hatinya. Tertunailah hajat yang terbuku di hatinya selama ini, berkat menolong seekor kucing di Makkah yang mulia itu..

Setelah tawaf wida (selamat tinggal) dan menziarahi Masjid Nabawi, hajah yang solehah tadi berserta rombongannya bersiaplah untuk pulang ke Malaysia. Sewaktu hendak menaiki tangga pesawat di Jeddah, Muslimah tua tadi terlopong melihat seekor kucing yang mirip kucing yang ditolongnya sewaktu di Makkah dulu.

Kucing itu duduk di sisi tangga pesawat itu sambil matanya merenung sayu padanya. Apabila Muslimah tadi sampai ke anak tangga teratas, kucing tadi ghaiblah daripada pandangannya.

Demikianlah ganjaran dan berkat orang yang mengasihi kucing, seperti Nabi kita s.a.w. mengasihinya di dunia ini, lebih-lebih besarlah pahala menunggunya di alam akhirat nanti. Amin

WallahuA'lam

Credit : Share Facebook 

 p.s : Terima Kasih Sudi Baca..

19 comments:

MisDiarios said...

hai jenjalan sambil follow #2107
happy blogging :D

Unni Anje said...

alhhuakbar kucing binatang ksyangan Nabi.. ada satu kisah juga [pasal y myelamatkan tuan dr jatuh di titian

Amin Hakim said...

Hebat sungguh penangan tolong kucing.. itulah bukti kebesaran Allah

Irda Garmin said...

saya baca ni sambil merinding bulu roma..teringat ibu mertua sakit kaki juga..bila di mekah,alhamdulilah dia boleh berjalan dengan kuat..ternyata memang benar tempat itu penuh keajaiban..terima kasih awak share topik begini..sy follow disini :)

Intan Saffyna said...

@MisDiarios hI.. TQ sudi follow blog ni :)

Intan Saffyna said...

@Unni Anje ohh yeke.. share la nanti tau :)

Intan Saffyna said...

@Amin Hakim subhanallah.. :)

Intan Saffyna said...

@Irda Garmin disana banyak keajaiban kan.. semuanya kuasa ALLAH.. Doakan sy sampai sana jugak nanti.. :)

Amy Hilmirda Daud said...

Salam Perkenalan...
saya follow blog ni :)

Jari Manis said...

subhanallah...kesan buat baik dengan binatang

Fatin said...

Kucing ni memang comel lagi2 kalau kucing tu manja. Geram je tgk kan..

Etuza Etuza said...

comelnya

ayunie ramli said...

Allahu, terkesan dengan cerita ni. mungkin remeh bgkita, tp sebenarnya hebat ganjaran.

dear anies said...

baca kisah ni teringat kekejaman yg org2 lakukan terhadap mkhluk bernma kucing ni...agk nyer mmg jenis yg x de langsung hati perut...pada manusia ntah mcm mn agk nyer kan...

#2114

Intan Saffyna said...

@Amy Hilmirda Daudsalam perkenalan.. thanks ye follow sini :)

Intan Saffyna said...

@Jari Maniskita buat baik kt haiwan kesayangan rasul, Allah balas lebih baik lgi pada kita.. :)

Intan Saffyna said...

@Fatinkita pun suka kucing manja.. rasa nak lempang je hehe :)

Intan Saffyna said...

@Etuza Etuza alolo.. comeynya..

Intan Saffyna said...

@ayunie ramliAllah maha berkuasa.. :)

 
Malaysian Lifestyle Blogger| Copyright 2016-2017 ©All Right Reserved by Intan Saffyna