Tuesday, June 24, 2014

Dairy Pregnancy : check up minggu ke 5 dan 7

Assalammualaikum.♥

ini adalah entry yang kedua saya tulis dalam blog mengenai pregnancy saya setalah saya disahkan hamil, tentunya perasaan gembira yang amat dan tak dapat nak di gambarkan.

kali pertama saya berjumpa docter semasa kandungan saya berusia 5 minggu, doctor scan kantung baby dah nampak, gembiranya ya allah.. tak pernah lagi saya buat benda berat sejak tu, makan pun saya berpantang. bertapa saya jaga kandungan yang masih baru ni, syukur.

sepanjang  tempoh kehamilan saya dalam minggu ke 5 tak ada alahan ape-apa pun , cuma saya rasa cepat lapar saja. tapi tak makan banyak pun, macam membazir sebab bila saya nak makan terus laju-laju suami pergi belikan untuk saya, tapi saya makan tak habis.

nampak macam bahagia suami isteri, sebab exited untuk umi daddy to be. :)


doctor suruh datang balik bila kandungan saya sudah 7 minggu, masa ni lah katanya saya akan dapat tengok baby bergerak bila scan. setiap hari saya tunggu untuk sampai ke minggu seterusnya.

sampai masanya,bila scan masih tak nampak  apa-apa pun, banyak kali doctor pusing-pusing kat perut saya, tapi tak nampak baby pun, siap doctor masuk scaner ikut bawah lagi tapi tak nampak jugak.

doctor tanya saya tadi ada kencing tak? saya cakap aah ada, mungkin baby tak nampak sebab saya sudah kencing sebelum scan, manalah saya tahu kan.. ini kan first time. huhu.. maka, baby pun tak timbul sebab tak ada support dengan pundi kencing saya.

dokter cuba lagi sedaya yang boleh.. tapi tetap tak nampak. saya sedih sikit sebab docter cakap takut kandungan saya tak jadi, terkedu kejap saya bila dengar doctor cakap macam tu. tapi saya tabah. saya redho dengan segala kemungkinan yang terjadi.

saya pun balik dengan keadaan kepala dah macam robot dok fikir apa akan jadi. tapi saya yakinkan diri saya yang kandungan saya kuat, tak ada masalah apa2 pun. semua akan sihat.


dalam tu menunjukan perut saya kosong, baby tak ada. kantung je ada. doctor cakap untuk memastikan kandungan saya jadi atau tidak adalah 50-50, saya dengar macam tu pun dah seriau.

saya banyak kan bersabar dan berdoa.

untuk keputusan seterusnya 2 week lagi iaitu kandungan saya masuk minggu ke 9, dan saya telah pergi checkup petang tadi, keputusannya sudah ada ditangan saya.. saya akan update lagi. insyaallah.

doakan saya ya.

*****

update : 7 january 2018
Disebabkan saya tak update keputusan bagi entry ni, ramainya yang PM saya mengenai entry ni.. sebab mereka juga mengalami masalah yang sama seperti saya..
so, segala jawapan saya da balas kat komen dibawah.. kalau ada apa2 soalan lagi boleh tanya ye.. :)

12 comments:

Unni anje said...

Alhmdulilah rezeki Allah.. Tahniah..moga dipermudahkan

Intan Saffyna said...

@Unni AnjeAlhamdulillah.. tq ye :)

`linda rahman~ said...

@Intan Saffyna
dear,dis week i scan tp npk kantung je.xde heartbeat pn.susah hati sgt ni.doc asyk kata takut kandungan xjd

Intan Saffyna said...

@`linda rahman~ banyak la berdoa ye.. inshaAllah kandungan awak akan kuat,, :)

Unknown said...

As salam , puan intan saffyna , saya nak tanya selepas scan yg ke 9minggu tu ? Apa result dia ? Saya alami masalah yg sama dengan puan .. minggu depan bru pergi scan balik .. tapi tadi pergi kkia dia check perut tak macam xde apa sebab xde rasa ketulan .. ke normal perut kita tak mengeras masa awal kehamilan nie ?

Unknown said...

Sis .. saya nak tanya , sesama sis scan minggu ke 9 kandungan tu apa result dia ? Ada nampak heartbeat ke ? Sebab saya alamai masalah yang sama, next week bru minggu ke 9 nak kene pergi scan , tapi tadi pergi check di kkia sebab ada appoitment nurse check perut macam xde apa apa ketulan pon .. normal ke diusia awal kehamilan perut kite masih tidak mengeras?

Anonymous said...

Menunggu keputusanya..skrol asyik xd..moga allah beri yg terbaik utk awk

Intan Saffyna said...

@Amelia Amran Wkumsalam.. terima kasih sudi baca blog dan tanya soalan. sy dulu mmg tak nampak doc kata kantung je ada tapi baby takde. tp bila doc suruh dtg lagi next checkup baby ada.. Alhamdulillah skg anak sy nak masuk umur 3thn. awak jgn risau sb kandungan masih baru sb tu baby kecik lagi jd baby blm timbul.. atau utk kepastian yg lebih detail awak cuba scan beberapa klinik berlainan.. inshaAllah.. doa banyak2 😉

Intan Saffyna said...

@Anonymous hai awak.. maaf ye saya tak update keputusan seterusnya.. masalah yang saya alami ni dah selesai.. anak yang saya kandung dulu tu ada dengan saya sekrang.. dah umur 3 tahun.. Alhamdulillah.. tak de apa yang patut di risaukan awak.. masa doc check hari tu mmg baby tak clear sgt.. tapi selepas pada minggu ke 9 saya check lagi baru nampak baby.. :)

Unknown said...

Assalamualaiakum kak saya pun mengalami yg sama . Semalam pergi checkup dr ckp kantong saja ada. Kalau 25hb ni tak nampak drg mahu cuci

Intan Saffyna said...

@aqeel shaifulsory lambat reply.. mudah2an ada baby awak dalam rahim tu.. hehe

Unknown said...

Sy doc suspek luar rahim. Td scan mmg rahim 0, kantung pun xd. (5w 6d) . Hcg dh buat. Bacaan sy 539. 5 okt ni kena scan dan buat hcg lg. Normal ke 5w xd kantung lg?