Monday, December 12, 2016

Kelebihan Mandi Malam

Salam Ladiess ♥
Mandi Malam.🛀 Ni tabiat aku, kadang-kadang aku suka mandi waktu malam, rasa selesa sangat sebelum tido, tapi ada yang mengatakan mandi malam tak elok, ya aku akui ada kala benar kenyataan tu, manakala ada bagusnya jugak mandi malam sebab katanya awet muda kalau mandi selepas pukul dua belas tengah malam. 

Untuk memastikan, aku cari beberapa artikal yang boleh menyenangkan hati. maka setelah menbacanya baru la lega sikit. rupaya betul ada bagusnya mandi malam dan aku juga baca keburukannya. sini aku share sekali kelebihan mandi malam. 

Kajian terbaru berkaitan dengan mandi mendapati ia bukan saja bertujuan untuk membersihkan diri daripada kotoran, tetapi menjauhkan stress serta berperanan penting meningkatkan sistem kekebalan tubuh.. Penyelidikan yang diterbitkan dalam New England Journal of Medicine menunjukkan penderita diabetes yang menghabiskan masa selama setengah jam berendam dalam air suam dapat menurunkan tingkat gula darah sekitar 13 peratus. 


Kajian di Jepun pula menunjukkan 10 minit berendam dalam air panas dapat memperbaiki kesihatan jantung terutamanya untuk lelaki. Berikut beberapa manfaat mandi kepada individu yang mengamalkannya. Mengeluarkan racun : Mandi air panas sekitar 32 hingga 35 darjah Celsius membuka ruang yang dapat membantu mengeluarkan toksin. Mandi air panas membantu menurunkan tingkat gula darah, menyembuhkan sakit otot dan membantu menjaga usus besar supaya bekerja dengan baik.

Waktu yang dianjurkan ialah selama 10 hingga 20 minit. Mandi air sejuk sangat baik untuk meredakan ketegangan. Ia dapat menyempitkan darah dan meningkatkan tingkat gula darah. Suhu yang dianjurkan ialah sekitar 12 hingga 18 darjah Celsius. Jangkitan kulit : Penyakit kulit tertentu seperti ruam atau gatal-gatal boleh diatasi dengan menambahkan soda penaik (sodium bicarbonate) ke dalam air mandian. Ia bertindak sebagai antiseptik. 

Isikan air ke bekas mandian dan tambahkan soda penaik dan aduk sehingga rata. Digalakkan untuk berendam selama 10 hingga 20 minit. Selesema dan sakit kepala : Merendam kaki dalam air panas membantu menyembuhkan selsema, sakit kepala dan menyegarkan kembali kaki yang lelah. Masukkan air panas secukupnya dalam bekas sehingga menenggelamkan pergelangan kaki kemudian tambahkan beberapa titis minyak seperti lavender, peppermint atau lemon. Selepas itu basuh dengan air sejuk.Lakukannya selama 10 hingga 20 minit.

Insomnia : Merendamkan kaki dalam air dingin sangat baik kepada anda. Yang mempunyai masalah imsonia atau memiliki masalah tidur. Masukkan kaki sehingga ia merasa dingin. Perubatan ini berguna bagi kaki lelah,pendarahan hidung, selsema dan sembelit. 

ps: masing² ada pendapat tersendiri, dan aku jugak tak boleh salahkan diri sendiri dengan tabiat ni sebab ianya hak individu dan aku tenang dan selesa apabila mandi malam. 
😊😏😙 
 Terima kasih sudi baca.



4 comments:

Lya Amie said...

selalu tahu mandi malam ni tak elok tak tahu pulak ada kelebihan sebenarnya

Dunia Zumal said...

Nice info, dulu ingat mandi malam ni tak elok je. Zumal dah follow back

Intan Saffyna said...

@Lya Amie tula.. ramai yg ckp tak elok.. tp saya redah je.. nasib baik ada kelebihanya.. betul ke tidak tak pasti la kan.. hehe :)

Intan Saffyna said...

@Dunia Zumal tq ye sudi singgah sini :)

 
Malaysian Lifestyle Blogger| Copyright 2016-2017 ©All Right Reserved by Intan Saffyna