Wednesday, November 23, 2011

Tips untuk Pembaca Blog Yang Setia ♥

Assalamualaikum^^
Sekian hari semakin hari tanpa entri untuk pembaca setia.. oleh kerana lily terlalu buzy dan banyak urusan yang perlu lily selesaikan. oleh itu seringkas kata-kata manis akan yang lily akan lontarkan adalah TIPS UNTUK PEMBACA BLOG YANG SETIA MEMBACA.


Rasa hati lily hari ni nak sharekan tips berbelog. Tips ini adalah untuk menjadikan blog anda ada pembaca setia malah akan lebih hebat. sangat simple (*_*)


1. Blog mestilah dalam keadaan kemas dan senang faham dengan kandungan yang jelas. ia merangkumi pelbagai jenis. 


contonya : 
  • Warna
  • -- warna memainkan peranan penting dalam setiap belog. jika memilih warna yang terlalu terang akan membuat mata si pembaca jadi sakit dan memeningkan. jadi ubahlah warna yang redup tapi anggun.
  • Tulisan(font)
  • -- Pemilihan font ikut kesesuaian belog dan tema. tidak terlalu besar dan tidak terlalu kecik.. kalau besar boleh gagah lagi nak baca, kalau halus sangat macam mana kan..? ? jadi ia akan menbuatkan si pembaca blah dari belog anda dan lari sejauh 30km/jam..^^
  • Susunan Blog
  • -- susunan yang adalah hak pemilik belog itu yang berhak menentukan agar nampak kemas.. jadi pilihlah susunan yang tetap dan selesa pada diri belog anda dan si pembaca.


2. ''Entri ku terbaik yang pernah aku bikin.'' Jadi anda rasa entri anda adalah yang terbaik, mestilah yang mengandungi info terkini , tips (pelbagai tips), tutorial yang memberi manfaat si pembaca atau kisah harian anda yang menarik perhatian si pembaca.


  • Hindarkan membuat entri yang agak membusan seperti ''setiap kali pembaca setia anda masuk belog anda entri anda adalah kisah boyfie atau kekasih.. sesekali mungkin kot. 
3. ''Lambatnya nak loadinggg.. Belog dah cantik di serikan dengan entri menarik.. tapiii.. lembat macam siput ! " Dialog seperti ini mesti pernah terlintas dihati anda kan.??
jadi langkah yang terbaik adalah anda mengingatkan diri blog anda itu supaya tidak terlalu lambat untuk loading atau si pembaca setia anda susah nak masuk.. 


kalau lily dah malas nak tunggu lama-lama sebab lily adalah salah seorang penguna broadband je.. kalau line slow tak boleh kata apa dah.. mula nak hangin satu badan.


apa yang harus anda lakukan adalah :
  • Buang wedget yang tak tentu hala.
  • Tak perlu lagu yang rancak menyebabkan pening kepala si pembaca setia anda. kalau nak pasang jugak pilih lagu yang agak sentimental.. 
  • atau yang terbaik adalah tak payah pasang langsung.. sebab sesetengah pembaca hanya berminat dengan entri menarik yang anda sampaikan bukan lagu memekakkan telinga ibarat peceh hancur gegendang telinga.
  • Jangan terlalu banyak wedget yang berkelip-kelip ia jugak akan membuatkan lambat loading.
4. Gambar yang menarik juga salah satu faktor utama membuatkan si pembaca tertarik dengan belog anda. tak perlu dengan camera yang canggih.. pakai handpon cikai pun ok. **Amboi hinanya. Asalkan cantikkan dan jelas kan gambar yang kita tangkap tu. 


5. Gambar dah la besar tapi lambat loading.. ape kes, macam mana nak tengok kan.. jadi pemilihan gambar juga penting dari segi gambar yang jelas (bagi mereka-mereka yang suka upload gambar sebemban) dan saiz yang sesuai mengikut kelebaran belog anda. si pembaca pun akan puas hati dan akan datang lagi..


Habis disini saja tips lily kali ni.. lily harap tips ini mungkin jalan yang terbaik untuk meningkatkan prestasi blog anda dan memiliki pembaca setia. Tapi lily perlu ingatkan anda semua untuk memiliki "si pembaca setia" bukan hanya dimata anda mempunyai Follower yang ramai.. ada 2,3 puluh orang pun sudah memadai.. jika mereka berminat dengan belog /tuan belog/ dan entri menarik anda. 

p/s : Terima kasih kerana sudi baca tips cikai yang tak seberapa dari lily ni.. harap dapat memberi manfaat kepada anda.


p/s 1 : Harap maaf lily tak dapat nak terima Friend di facebook, dah full.. hanya LIKE PAGE boleh.. ^^

5 comments:

Cheyah said...

walaupun dh byk kali jumpa tips sebegini, tp okla. saling mengingatkan. kdg2 kita terlebih 'make-up' blog . Hehe. Nice entri n keep it up!

Suka blog yg kemas. So, dah follow blog ni. =)

adlina said...

tengs for de info..hehe

lily butterfly said...

Hi.. Cheyah dan adlina..
thanks ye :)

lily butterfly said...

@Cheyahhi.. thanks sudi singgah sini :)

lily butterfly said...

@adlinahi.. thanks sudi singgah sini :)