Tuesday, May 22, 2012

Perbanyakan Beribadat Kepada Allah ♥

Assalamualaikum 

Lily Baru online tadi bukak facebook suma orang cakap nak pergi bukak puasa.. lily pun 'eh kenapa pulak? puasa ganti kot ?? pastu lily tengok kelender, konon - konon nak kira berapa hari lily tinggal puasa tahun lepas then baru perasan hari ini 1 rejap! Alamak kenapa baru hari lily tengok kelender kenapa tak semalam. huh.
Memang sebelum ni lily dah berniat nak puasa tapi lily dah terlepas 1 hari ini..ish tak best la.. lily nak puasa pada 1 rejap.. nak buat macam mana kan..
Niat lily akan teruskan jugak untuk berpuasa walaupun terlepas pada hari pertama rejap.

Ni lily bagi kelebihan bulan rejap. Renung-renungkan.. 
Ayat copy paste!

  • Sabda Nabi s.a.w.: Hendaklah kamu memuliakan bulan Rejab, nescayaAllah muliakan kamu dengan seribu kemuliaan di hari kiamat.
  • Sabda Nabi s.a.w.: Bulan Rejab Bulan Allah, Bulan Syaaban bulanku, dan bulan Ramadan bulan umatku.
  • Kemuliaan Rejab dengan malam ISRAK MIKRAJnya, Syaaban dengan malamNISFUnya dan Ramadan dengan LAILATUL QADARnya.
  • Malam awal Rejab mustajab do’anya. ( Dalam Kitab Raudhoh Iman Nawawi)
  • Puasa sehari pada bulan Rejab mendapat syurga tertinggi (Firdaus).Puasa dua hari dilipatgandakan pahalanya.
  • Puasa 3 hari pada bulan Rejab dijadikan parit yang panjang, yang menghalangkan dia ke neraka (panjangnya setahun perjalanan).
  • Puasa 4 hari pada bulan Rejab diafiatkan daripada bala dan daripada penyakit yang besar-besar dan daripada fitnah Dajal di hari kiamat.
  • Puasa 5 hari pada bulan Rejab, aman daripada azab kubur. Puasa enam hari pada bulan Rejab, keluar kubur bercaya muka.
  • Puasa 7 hari pada bulan Rejab, ditutup daripada tujuh pintu neraka.
  • Puasa 8 hari pada bulan Rejab, dibuka baginya lapan pintu syurga.
  • Puasa 9 hari pada bulan Rejab keluar dari kuburnya lalu, MENGUCAP DUA KALIMAH SHAHADAH, maka tidak ditolak dia dari memasuki syurga.
  • Puasa 10 hari pada bulan Rejab dijadikan dua sayap, terbang seperti kilat di atas Titi Sirotalmustaqim di hari kiamat.
  • Puasa 16 hari pada bulan Rejab akan dapat melihat wajah Allah di dalam syurga dan orang yang pertama menziarahi Allah di dalam syurga.
  • Puasa 19 hari pada bulan Rejab, dibina baginya sebuah mahligai di hadapan mahligai Nabi Allah Ibrahim a.s dan Nabi Allah Adam a.s.
  • Puasa 20 hari pada bulan Rejab, diampunkan segala dosanya yang telah lalu.
  • Kelebihan bulan Rejab dari segala bulan seperti kelebihan Quran atas segala Qalam.
  • Puasa pada awal Rejab, pertengahannya dan akhirnya seperti puasa sebulan pahalanya.
  • Orang yang lemah dari berpuasa pada bulan Rejab hendaklah bersedekah tiap-tiap hari sekurang-kurangnya sebiji roti.
  • Sesiapa bersedekah pada bulan Rejab seperti sedekah seribu dinar, dituliskan kepadanya tiap sehelai bulu roma jasadnya seribu kebajikan, diangkat seribu darjat, dihapus seribu kejahatan.
  • Setiap sehari puasanya pada bulan Rejab dan sedekahnya pada bulan Rejab seperti ibadat seribu Haji dan Umrah. Dibina mahligai seribu bilik dan seribu bidadari, lebih cantik daripada matahari seribu kali. Bulan Rejab bulan Allah.
  • Bersedekah pada bulan Rejab, dijauhkan Allah daripada api neraka kerana kemuliaan bulan Rejab, Bulan Allah.
  • Allah jadikan di belakang bukit Jabal Qar bumi, yang putih yang penuh dengan Malaikat dengan panji-panji berhimpun pada tiap malam Rejab meminta ampun oleh mereka kepada Umat Muhammad. Allah menjawap: Telah aku ampunkan mereka!
  • Barangsiapa meminta ampun (beristighfar) kepada Allah pagi dan petang 70 kali atau 100 kali, pada bulan Rejab di haramkan tubuhnya daripada api neraka.
  • Sesiapa berpuasa sebulan pada bulan Rejab, Allah berseru kepadanya: ‘Telah wajib hakmu atasKu, maka mintalah olehmu kepadaKu. Demi ketinggianKu dan kebesaranKu, tidak Aku tolakkan hajatmu.
  • Engkau adalah jiranKu di bawah `arasyKu, engkau kekasihKu daripada segala makhlukKu, engkau terlebih mulia atasKu. Sukakanlah kamu, tiada dinding antaraKu dan antara kau’.(dari kitab Raudatul Ifkar)
  • Puasa pada 27 bulan Rejab seperti berpuasa enam puluh bulan pahalanya. Jika disertai dengan sedekah seperti puasa seribu tahun, kerana kebesaran hari ISRAK-MIKRAJ.
  • Siapa melapangkan kekeruhan, kesusahan, kesempitan orang mukmin pada bulan Rejab dikurniakan Allah kepadanya Mahligai yang besar di dalam syurga Firdaus.
  • Siapa berpuasa tiga hari pada bulan Rejab dan beribadat pada malamnya (berjaga), seperti dia berpuasa tiga ribu tahun. Diampunkan baginya 70 dosa-dosa besar tiap-tiap hari, ditunaikan 70 hajat ketika keluar nyawanya daripada jasadnya, 70 hajatnya di dalam kuburnya, 70 hajat ketika terbang suhuf (ketika Quran dinaik ketika berlalu di Titi Sirotalmustaqim.
  • REJAB bulan menabur benih. SYAABAN bulan menyiram tanaman. RAMADAN bulan menuai.
  • REJAB menyucikan badannya. SYAABAN menyucikan hatinya. RAMADAN menyucikan rohnya
  • REJAB bulan taubat. SYAABAN bulan muhibbah. RAMADAN dilimpahi pahala amalan.


p/s : Selamat Beramal.
Tulisan nak biru-biru gitu tanda kedamaian. piss.

19 comments:

Romeo Laut said...

ada rejab, syaaban. ada satu lagi bulan. ada masa lagi untuk jadi umat Muhammad yang taat. inside n outside.

KAIZEN said...

bagus infonya untuk di baca
kalau berkenan follw ya di
http://ariesaputrakaizen.blogspot.com
trims....

deliaRa Yushe said...

hi .. ara singgah sini baca entry awak.. thank gak sudi snggah blog ara.. awak, ara tag awak lam entry ara untuk contest.. sudi2 la join skali k.. ni link nye.. http://deliarayushe.blogspot.com/2012/05/special-giveaway-by-aziera-adenan.html

Masha Meisters said...

great info...follow u

Didin Supriatna said...

amin....

Indah Musa said...

Nice sis :]

Indah Musa said...

Nice...Amin Ya Rabb x)

dear yayah said...

xkesah bila2.. biar la niat kita nk dptkan keredhaan Allah.. :) tp y wajib jgn ditinggalkan plak..

Ika said...

jom kita banyakkan ibadat. :D

Anonymous said...

buy tramadol online tramadol 50 mg buy online - where should i buy tramadol from online

Anonymous said...

tramadol online tramadol 714 - buy cheap tramadol online cod

Intan Wandalaara said...

@deliaRa Yushe insyaallah :)

Intan Wandalaara said...

@Romeo Laut hi :)

Intan Wandalaara said...

@KAIZEN thanks :)

Intan Wandalaara said...

@Masha Meisters thanks :)

Intan Wandalaara said...

@Indah Musa thanks :)

Intan Wandalaara said...

@Indah Musa amin :)

Intan Wandalaara said...

@dear yayah inssyaallah :)

Intan Wandalaara said...

@Ika jom.. :)

 
Malaysian Lifestyle Blogger| Copyright 2016-2017 ©All Right Reserved by Intan Saffyna